Як удосконалити свою увагу -1


Увага — спрямованість психічної діяльності людини та її зосередженість у певний момент на об’єкти або явища, які мають для людини певне значення при одночасному абстрагуванні від інших, в результаті чого вони відображаються повніше, чіткіше, глибше, ніж інші. Протягом життя на людину впливають безліч подразників, але вона може зосередитись на одному об’єкті. Увагу можна порівняти з фільтром, що дає нам змогу зрозуміти одну інформацію перешкоджаючи розуміння іншої.

Увага є «вибірково-активний» стан психічної діяльності, який допомагає найбільш повному відображенню реальної дійсності та її пізнанню.

Основними властивостями уваги вважаються:

  1. стійкість у часі та зосередженість уваги;
  2. обсяг уваги або кількість об’єктів, які людина сприймає одночасно за короткий термін;
  3. розподіл уваги, тобто кількість дій, які людина може виконувати одночасно;
  4. зміна направленості, тобто перехід з одного об’єкта на інший.

Прийоми, що допомагають організувати стійку увагу, а значить і високу ефективність творчої наукової роботи, досить прості:

  • нічого зайвого на робочому місці, що могло б відволікати увагу;
  • усунення будь-якого шуму;
  • чистота і порядок у приміщенні та на робочому місці;
  • чисте повітря, нормальна його температура;
  • достатнє місцеве та загальне освітлення;
  • наявність у період роботи під рукою всіх необхідних приладів, матеріалів і т.п.
  • якщо ти неуважний, це означає, що твоя увага спрямована на щось інше. визнач її об’єкт. подолай суперника. спрямуй силу уваги, куди слід.
  • увага є і умовою, і результатом твоєї діяльності.
  • якщо ти уважний — засвоїш матеріал, концентрація уваги потребує твоїх свідомих дій.
  • готуй все необхідне до початку уроку. твоя організованість сконцентрує твою увагу.
  • ти повинен ставити своїй увазі чіткі завдання: на що саме вона має бути спрямована.
  • оскільки при втомі керування увагою погіршується, для її відновлення потрібно вчасно відпочивати.
  • використовуй здатність незвично привертати увагу. уявляй звичайне як незвичайне (наприклад, ти інопланетянин і сидиш на уроці землян).
  • під час виконання завдання час від часу запитуй себе: «про що я думаю?».
  • якщо ти виявив, що твоя увага розсіюється, достатньо буває одного цього запитання. якщо не допомогло — зміні положення тіла, або почитай вголос, підсилюючи чи зменшуючи силу звуку.
  • зосередженню уваги допоможуть і прості запитання, які ти можеш ставити собі час від часу: «на яке запитання щойно відповідав одногрупник?», «яке запитання щойно поставив викладач?».
  • якщо ти не зміг зосередитися на виконанні завдання — просто повтори його, можна вголос.
  • структуруй матеріал конспекту, підручника (створюй таблиці, схеми тощо). тоді обсяг уваги збільшується.
  • перевіряйте з сусідом по парті роботи один одного, це сприяє розвитку уваги.
  • щоб привернути свою увагу до матеріалу уроку, знаходь те, чим він пов’язаний з твоїм досвідом, інтересами.
  • більше працюй з підручниками, оскільки це тренує увагу.
  • не намагайся робити багато справ одночасно, бо частий перехід від однієї діяльності до іншої зменшує увагу.
  • враховуй, що ступень і обсяг уваги пов’язані зворотною залежністю — збільшення обсягу елементів, що сприймається, викликає зменшення уваги і навпаки. тому важливий матеріал повторюй окремо.
  • вигадай свій власний жест (по коліну плеснути, смикнути себе за вухо…). коли твоя увага зменшується цей рух м’язів допоможе тобі відновити її концентрацію.
  • знаходь чинники, які сприяють підсиленню твоєї уваги (легка музика при читанні, відповідне освітлення тощо).
  • враховуй вплив природних чинників: в дощовий день концентрація уваги зменшується, а отже тобі потрібно приділити більше часу (повторень) для виконання завдань.